geluk indicatorGeluk is een centraal thema in het leven van alle mensen. Een universeel gegeven. Iedereen is er naar op zoek, iedereen wil het vasthouden en iedereen herkent het meteen als het zich aandient. Blijkbaar is het iets essentieels in een mensenleven, een soort primaire drift, iets wat doet leven. Dus van belang voor iedereen.

Geluk is echter wel een abstract begrip en de voorwaarden voor geluk zijn niet voor iedereen hetzelfde.

In de ruimste zin van het woord is ‘Geluk’ een overkoepelende term voor alles wat goed is. Als een synoniem voor ‘welbevinden ‘en ‘levenskwaliteit’.

Het gevoel ongelukkig te zijn, komt meestal voort uit de aandacht die we besteden aan alles waar we niet blij mee zijn, aan wat we graag anders zouden willen zien. Nou, bekijk het dan ook anders en je zult je anders voelen. Door je focus te verleggen naar wat je wél wilt bijvoorbeeld. Door je focus te verleggen naar wat je wel leuk vindt aan je leven, je omstandigheden, je omgeving en de mensen met wie je omgaat.

Hoe gelukkig jij je nu voelt, op dit moment, is een goede indicatie voor de mate waarin je tevreden bent over hoe je leven er nu uitziet. Als je je nu niet bepaald gelukkig voelt, is dit precies het goede moment om met deze cursus aan de slag te gaan. Je kunt namelijk gewoon leren hoe je meer geluk in je leven brengt. Je kunt leren hoe je je leven zo inricht dat je meer plezier ervaart bij wat je doet met meer voldoening en waardering, hoe je gezonde relaties onderhoudt en zelf de regie over je leven kunt houden.

Hoe geluk eruit ziet is voor iedereen anders

Het is nooit te laat om opnieuw te beginnen.
Nooit te laat om gelukkig te worden.

J. Fonda

Nodig 100 mensen uit voor een lunchbuffet en laat iedereen opscheppen wat hij/zij maar wil. Je gasten mogen ook zo vaak terug gaan en opscheppen als ze willen. Je zult zien dat ieder bord er anders uitziet. Sommige borden zijn afgeladen vol, met allerlei verschillende gerechten, of juist veel van hetzelfde. Anderen nemen alleen wat fruit of een zoet dessert. Zelfs een echtpaar kan terug komen met borden die totaal anders gevuld zijn.

Met de factor geluk in je leven werkt het eigenlijk precies zo. Iedereen heeft een andere combinatie ingrediënten nodig om zich goed te voelen.

Die ingrediënten zullen gedurende je leven ook steeds veranderen. Als je een jaar lang, elke dag naar die buffettafel loopt, zul je waarschijnlijk elke keer terug komen met iets anders op je bord. Afhankelijk van wat je op dat moment nodig hebt, wat je plannen zijn voor de rest van de dag.

Hetzelfde geldt voor geluk. Elke dag opnieuw, en soms zelf vaker, ben jij de enige die kan bepalen wat jou op dat moment gelukkig maakt. Om, dat wat je nodig hebt, goed te kunnen beoordelen (of het nu gaat om je baan, je relatie, een aankoop, of wat voor een beslissing dan ook), is het belangrijk goed in contact te staan met je gevoel, zodat je kunt luisteren naar wat je hart te zeggen heeft. Het centrum van jouw geluk indicator. Daar voel je of iets je gelukkig maakt of niet. Daar voel je of iets goed voor jou is of niet.

Luisteren naar je hart is bijzonder lastig als je veel waarde hecht aan je verstand. Velen van ons zijn opgevoed met de boodschap vooral verstandige beslissingen te nemen, overal goed over na te denken. Argumenten tegen elkaar af te wegen om tot een weloverwogen beslissing te komen. Ons brein heeft een soort hoofdrol gekregen. Natuurlijk moeten we het denken niet uitschakelen, maar juist ons hart toevoegen.

Ben je het contact met je gevoel een beetje kwijtgeraakt, dan heb ik een leuke oefening voor je:

Als je een beslissing moet nemen, pak je een Euro muntstuk. Kies ja voor kop en nee voor munt. Gooi de euro in de lucht. Kijk wat uiteindelijk boven ligt. Registreer nu even heel opmerkzaam wat voor gevoel deze ‘uitslag’ jou geeft. Wat is je eerste, zuivere reactie? Jouw lichaam liegt nooit! Voel je weerstand? Voel je opluchting? Waar voel je het?

De weg naar meer geluk in je leven is een weg van eerlijkheid. Eerlijkheid tegenover jezelf. Je kunt alleen eerlijk zijn tegen jezelf wanneer je dat zachte stemmetje in jou volgt. Om dat stemmetje te kunnen horen moet je bereidt zijn goed te luisteren. Het hart heeft namelijk de neiging te fluisteren, is heel bescheiden. Dit in tegenstelling tot het ego dat meestal luid schreeuwend continu je aandacht opeist.

Geef dat stemmetje de ruimte en de tijd om iets tegen je te zeggen. Dat betekent dat je echt tijd maakt, je afsluit voor anderen en allerlei prikkels, de stilte opzoekt, alleen jij en je stemmetje.

De mooiste, beste, meest ultieme versie van jouzelf, kun je alleen worden als je de moed en de kracht hebt om jouw definitie van geluk – hoe die er ook uit mag zien – leidend laat zijn in elke fase van je leven.

Jij verdient geluk:

Jouw eigen overtuigingen zijn een belangrijk punt als het gaat om geluk. Ben jij ervan overtuigd dat ook jij geluk verdient? In eerste instantie zeg je misschien ‘ja, natuurlijk’, maar ga eens even zitten, en luister naar wat jouw ego-babbelaar allemaal loopt te roepen. Welke overtuigingen komen er boven? Aan welke voorwaarden moet jij eerst voldoen van jezelf, voordat je het predicaat ‘geluk’ krijgt opgespeld?

De top 10 beperkende overtuigingen:

  • Ik kan niet gelukkig zijn, want het leven is niet eerlijk.
  • Ik heb al mijn keuzes al gemaakt. Mijn handen zijn nu gebonden.
  • Ik ben ‘geknakt’, ik heb al zoveel meegemaakt.
  • Ik ben niet goed genoeg. Zelfs als ik het probeer zal ik waarschijnlijk falen.
  • Het is de schuld van mijn ouders dat ik niet gelukkig ben, zij hebben er een zooitje van gemaakt.
  • Ik kan niet veranderen, want ik weet de boel altijd weer te verknallen.
  • Ik neem altijd de verkeerde beslissingen in het leven.
  • Zaken vallen nooit goed uit voor mij, maakt niet uit wat ik doe.
  • Ik ben niet slim, of getalenteerd, of moedig, of sterk, of ….genoeg.
  • Ik heb niet genoeg geld.

Dit lijken misschien allemaal feiten, maar het zijn overtuigingen gebaseerd op interpretaties van gebeurtenissen. Wanneer je je overtuigingen m.b.t. jezelf en je verleden verandert, zet je de beweging in gang die je leven verandert.

Neem voor jezelf nu het besluit dat ook jij al het geluk in je leven verdient, dat is je geboorterecht. Het recht van alle mensen. Dus ook voor jou. Geluk is voor jou voorhanden door simpelweg de inzet van je talenten, vaardigheden en je persoonlijkheid. Hoe meer zelfvertrouwen en zelfrespect je hebt, des te groter is de kans dat je het geluk waar je naar streeft zult verwezenlijken en vasthouden. Puur op eigen kracht.

Maak geluk tot maatstaf voor al je beslissingen.

Veel geluk

Jouw geluk moet het uitgangspunt vormen voor alles wat je in en met je leven doet.

Leg elke toezegging die je doet, elke beslissing die je neemt en elke activiteit die je plant, langs jouw maatstaf van geluk om te zien of die actie bijdraagt aan je gevoel van geluk. Of juist het tegenovergestelde teweeg brengt. Al snel zul je tot de conclusie komen, dat bijna alle problemen die je nu hebt het gevolg zijn van de (verkeerde) keuzes die je in het verleden hebt gemaakt – of nog steeds maakt- en die dus stuk voor stuk niet bijdragen aan jouw geluk.

Alles heeft zijn prijs.

Ja, ook geluk heeft een prijs. En vaak moet je vooruit betalen. Er zullen heel veel momenten zijn dat je beslissingen moet nemen die je niet meteen gelukkig maken, onderweg naar datgene waar je wel echt gelukkig van wordt. Dat is lastig, maar houd je doel voor ogen, gebruik jouw ingrediënten voor geluk, respecteer jezelf genoeg om je aan je voornemens te houden. Het gevoel van geluk dat je ervaart wanneer je je doel bereikt, of als het je lukt om trouw te blijven aan jezelf, of wanneer blijkt dat dat fluisterend stemmetje het bij het rechte eind heeft, is zo overweldigend, dat al die tijdelijke tegenslagen en onplezierige momenten zo weer vergeten zijn.

Vier stappen om meteen aan de slag te gaan:

  • Omarm de overtuiging dat jij al het plezier en geluk in je leven verdient dat je dankzij je eigen inspanningen kunt bereiken.
  • Gebruik je eigen geluk steeds als criterium bij alles wat je in je leven doet.
  • Beoordeel alles op basis van dat criterium en volg je innerlijke stem.
  • Wees bereid om hard te werken en betaal de prijs voor het geluk waar je naar streeft. Zet altijd die extra stap- voor jezelf en voor anderen. En ben niet verbaasd dat geluk zo dichtbij blijkt te zijn.

Heb jij een goed contact met je gevoel?

Om de juiste beslissingen te kunnen nemen is het belangrijk de stem van je hart te kunnen volgen. Een goed contact met je gevoel is hiervoor essentieel. Hoe je het contact met je gevoel, je bron kunt herstellen komt later nog uitgebreid aan bod.

Voor nu onderzoeken we even met welke gevoelens jij over het algemeen te maken hebt, maar ook wat jouw lichaam van jou vraagt. Ook dat is reageren op gevoel. Kun jij voelen wat jouw lichaam nodig heeft om goed te functioneren en reageer je daar ook adequaat op of negeer je veel signalen. Twee belangrijke aspecten m.b.t gevoel: Fysiek en mentaal.

In het werkboek staan enkele oefeningen om je gevoelens een beetje te analyseren zodat je oorzaak en gevolg leert herkennen. 

Leefregels.

Zoals voor iedereen de ingrediënten voor geluk anders zijn, zo is ook voor iedereen het ritme waarin zijn/haar lichaam het beste functioneert anders. Er zijn wat algemene regels m.b.t. het bioritme van de organen bijvoorbeeld. Maar onder welke interne en externe omstandigheden jij je het beste voelt is voor iedereen uniek.

Deze zogenaamde ‘regels’ zijn de moeite waard om eens helder te omschrijven, want ze maken het verschil tussen je energiek voelen en productief zijn en je met tijd en wijlen bijzonder gestrest en waardeloos voelen.

Deze regels geven je houvast bij het toetsen van je activiteiten, plannen en toezeggingen. Waarschijnlijk duurt het even voordat je jouw lijst met regels compleet hebt. Er zullen regels bijkomen en misschien geschrapt worden, omdat de omstandigheden veranderen. Sommige regels zullen stijgen in de ranking, andere dalen.

De bedoeling is dat je jezelf leert kennen en weet wat jij nodig hebt om optimaal jezelf te kunnen zijn en van daaruit de goede beslissingen kunt nemen.

Hieronder geef ik een voorbeeld van mijn regels. Regels die zorgen dat ik me niet schuldig voel om wat ik doe, die stress verminderen, maar ook voorkomen dat emotionele energie wegloopt. De punten die ik noem hoeven uiteraard niet voor jou te gelden. Misschien ben je het er wel helemaal niet mee eens. Dat is ook niet belangrijk. Het is ook mijn lijst. Waar het om gaat is dat het je uitdaagt om na te denken over wat er op jouw lijst kan staan. Kortom, wat zijn jouw uitgangspunten en hoe wil jij met jezelf en anderen omgaan. Zonder je nog langer schuldig te voelen, omdat je het leven leidt dat bij jou past.

Mijn leefregels:

  • Ik ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op ( 22.00 uur en 06.00 uur). Ook in het weekend. Alleen als het héél belangrijk is wijk ik hiervan af.
  • Ik probeer zo gezond mogelijk te eten, drink de hele dag door water en vermijd na 14.00 uur ’s middags koffie (dat was in het begin nog behoorlijk lastig). Minimaal 3 uur voordat ik ga slapen drink ik geen alcohol. Dat sluit het beste aan bij mijn bioritme.
  • Elke ochtend lees ik eerst 15 minuten in een boek. Daarna gebruik ik 5 minuten om voor mezelf te visualiseren hoe de dag (zo ideaal mogelijk) gaat verlopen.
  • Ik controleer mijn e-mail pas na 8 uur ‘s ochtends.
  • Ik gebruik mijn mobiele telefoon alleen als het nodig is. Overleg over zakelijk projecten gaat zoveel mogelijk via de e-mail, dan staat het meteen op papier.
  • Aan het einde van elke (werk)dag maak ik een to-do-lijst voor de volgende dag en check ik ook nog even hoe het met mijn emotionele bankrekening staat.
  • Voor ik ga slapen neem ik in gedachten de dag nog even door en benoem alles waar ik dankbaar voor ben.
  • Ik ga met niemand de confrontatie aan. Niet persoonlijk, niet via de telefoon en niet online. Daarmee voorkom ik verspilling van tijd en energie. Ik hoef geen gelijk te halen. Iedereen heeft recht op zijn eigen interpretatie.
  • Soms is het nodig afscheid te nemen van iemand, ik doe dat altijd vriendelijk, want misschien komen we elkaar in de toekomst nog eens tegen. Als ik iemand een ‘nee’ moet verkopen dan ben ik eerlijk en zeg: ‘ik ga je teleurstellen, het wordt nee’. Zonder me in alle toonaarden te verontschuldigen.
  • Als ik iemand heb gekwetst, bied ik mijn excuses aan. Maar als iemand moeite heeft met wat ik doe, heb gedaan of het gewoon niet met mij eens is, vind ik dat gewoon prima. Ik luister naar wat diegene te vertellen heeft, maar ga er niet over in discussie.
  • Soms ontkom je niet aan een confrontatie. Ik blijf rustig in gesprek. Daarna haal ik diep adem, laat alles van me afglijden, ontspan me en ga door met wat ik wilde gaan doen.

Deze lijst is niet zomaar tot stand gekomen, en het vergde ook nogal wat oefening om het te verankeren in mijn leven. Maar het levert mij zoveel op aan rust en energie dat ik je echt kan aanraden voor jezelf een lijst met leefregels te maken en er ook naar te leven.

Verder gebruik ik twee uitspraken die voor mij als richtingaanwijzers fungeren op momenten dat ik twijfel, iets moeilijk vind of in de verleiding kom af te wijken van mijn eigen regels:

  1. ‘Hoe belangrijk is dit nog over 2, 5 of 10 jaar?’ Honderd jaar geleden had nog niemand van je gehoord en de kans dat ze over honderd jaar nog weten wie je was, is erg klein. Hoe belangrijk zijn die conflicten, ergernissen en meningsverschillen? Ik focus me liever op de goede dingen in mijn leven en wat ik allemaal wel wil doen.
  2. ‘Het duurt nooit lang’. Alles gaat voorbij. Dit geldt zowel voor goede en slechte tijden. Ook in moeilijke tijden weet ik dat dit weer overgaat. En in goede tijden ben ik me ervan bewust dat ik hiervan nu moet genieten.

En tot slot neem ik verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven, dat betekent voor mij:

  • Dat alles wat mij overkomt, zowel goede en slechte dingen, mijn verantwoordelijkheid is. Ik kan hier niemand anders de schuld van geven. Het zijn de gevolgen van de keuzes die ik zelf gemaakt heb. Ik accepteer die gevolgen en ga zelf actief op zoek naar oplossingen voor mijn problemen. Dat betekent niet dat ik alles alleen moet oplossen, maar wel dat ik zelf het initiatief moet nemen en niet verwacht dat anderen mij ‘redden’.
  • Dat ik niet jaloers, argwanend, afgunstig wil zijn of wil toegeven aan andere negatieve emoties. Roddelen of me negatief uitlaten over anderen probeer ik te vermijden. Ik probeer juist het positieve te zien en dat zoveel mogelijk met anderen te delen.
  • Dat ik mezelf oefen in het herkennen en vermijden van situaties en omgevingen die niet goed voor mij zijn. Zelfs als dat betekent dat bepaalde relaties met anderen eindigen. Het is mijn leven, ik moet het met mezelf kunnen vinden, en dat is belangrijker dan wat andere mensen van mij denken.
  • Dat ik het kleine kind in mij nog steeds aandacht geef. Als kind was ik onbevangen en vol energie, mijn talenten werden zichtbaar in mijn spel en alle vormen van creativiteit. Door aandacht te geven aan dat spel en die creativiteit blijf ik in contact met mijzelf.
  • Dat ik mijn eigen regels serieus neem, maar er zeker om kan lachen (en het mezelf dus vergeef) als dat weer eens niet gelukt is!

Het is zeker niet mijn bedoeling om je te overtuigen dat je zou moeten leven als bovenstaande regels. Het is bedoeld om je te stimuleren om na te denken wat voor jou belangrijk is, hoe jij wilt leven, wat jij nodig hebt om voluit te kunnen leven vanuit jou zelf. Om je energie te kunnen bewaken en alles te kunnen doen wat jij wilt doen in- en met je leven. Om een leuker, productiever leven te kunnen leiden met veel minder stress.

In het werkboek word je uitgenodigd om jouw regels uit te schrijven. Je bent helemaal vrij om dat voor elk aspect van je leven te doen (gezondheid/financiën/gezin/werk etc.) of alleen een specifiek deel uit te werken. De keus is aan jou. Het gaat erom dat je regels maakt die bij jou passen en voor jou een leidraad vormen.

Zodra je leeft volgens jouw regels wordt beslissingen nemen veel eenvoudiger. Simpelweg omdat je ze kunt toetsen aan jouw waarden. En dus niet langer allerlei, niet relevante, andere overwegingen hoeft mee te wegen. En omdat je vaker beslissingen neemt die goed voor je zijn, zul je minder frustraties ondervinden en meer van je doelen waar maken in je leven.

Probeer het gewoon een paar maanden. Het leven wordt een stuk gemakkelijker en overzichtelijker zodra je volgens je eigen regels gaat leven en je stopt met je zorgen maken over wat anderen van je zullen denken.

Gelukshormonen

Serotine: regelt je humeur, voorkomt depressies en zorgt dat je je gelukkig voelt. Wordt vooral geproduceerd onder invloed van zonlicht, het eten van koolhydraten en tijdens sporten.

Endorfine: zorgt voor een verliefd euforisch gevoel. Is bovendien een boost voor je immuunsysteem, vermindert angst, spanning, stress en pijn. Laat je beter slapen. Verjaagt hongergevoel en verhoogt je sekszin. Endorfine komt oa vrij na een lichamelijke inspanning. Hete chilipepers zorgen hier ook voor.

Dopamine: maakt je extra alert. Wordt bij seks en zeker bij een orgasme in grote hoeveelheden geproduceerd. Ook bij het eten van eiwitrijke voedingsmiddelen (oa zuivel, vis, kip, eieren) Een tekort aan dopamine kan slechte concentratie en humeurigheid tot gevolg hebben.

Oxytocine: wordt ook wel ‘het knuffelhormoon‘ genoemd, wordt aangemaakt wanneer je liefdevol wordt aangeraakt, maar ook als je een ander streelt.

Phenylethamine: het verliefdheidshormoon dat je massaal in de start van een liefdesrelatie volop produceert. Goede nieuws: cacaobonen bevatten ook veel phenylethamine.

Ghreline: zorgt dat je meer ontspant en dat de stress vermindert. Wordt door je lichaam aangemaakt als je een hongergevoel hebt.

Bron: Body & Mind

Geluk John lenon

Leef jouw Leven

IK – Innerlijke Kracht

format_pdf11

Werkboek Week 1

Ik adviseer je wel om met het werkboek aan de slag te gaan. Ik ervaar zelf door te schrijven dat je alles op een rijtje kan zetten en daardoor heb ik wel bedacht, wat wil ik met mijn leven.

Vaak ben je zo vaak bezig met je leven te leiden, de alledaagse dingen, dat je er helemaal niet meer bij stilstaat of het wel is wat je wilt.

Laat je geluk niet afhangen van iemand anders.

Week 1 >>